Beskrivelse av kursinnhold fra tidligere
kurs:
Innføringskurs i affektbevissthetsmodellen
Semester 1: Innføring i Affekt- og Script-teori
1. Hva er følelser? Utdrag fra grunnleggende affektteori.
2. Affektenes fenomenologi
3. Affektbevissthet – Affektbevissthetsintervju (ABI) og skåring av affektintegrasjon
(ABS) 4. Script-teori - Identifikasjon av kjernescript på grunnlag av ABI.
Kasusformulering:
Tydeliggjøring av pasientens hovedproblem og ressurser.
5. Arbeid med identifikasjon av kjernescript på grunnlag av ABI
Semester 2: Affektintegrasjon som fokus
i terapeutisk intervensjon
Affektbevissthetsmodellen har et system som beskriver terapi-prosess, dvs.
det som foregår mellom pasient og terapeut i timene. Dette systemet er forkortet
til ARIF, og er basert på ideen om at pasienters måter å representere affekt
på skal danne utgangspunkt for terapeutens intervensjoner (Affekt-Representasjon
og Intervensjons-Fokus). Terapiprosessen beskrives på mikroplanet, dvs. fra
øyeblikk til øyeblikk i den terapeutiske dialogen. Ulike læringsprosesser i
måten terapeut og klient arbeider på innen – og på tvers av enkelt-timer, skal
føre til endring i det som kalles endringmekanisme. I vår tilnærming er endringsmekanismen
nivået av affektbevissthet. Endringsmekanismen henviser til intermediære og
mer stabile endringer klienten bærer med seg og videreutvikler i sin daglige
tilværelse utenfor terapitimene. Utvikling i endringsmekanismen fører til videre
til reduksjon av symptomer, uhensiktsmessig rigiditet og utrygghet
som hemmer personlig utvikling og sosial kompetanse (endelig utfall).
Tema:
1. Affektintegrasjon og nivåer av mental representasjon – ARIF
Demonstrasjon og trening: Vurdering av terapeutens intervensjonsfokus og pasientens
responsivitet i mikrosekvenser av terapeutiske dialoger
2. Fokustrening – intervensjonsfokus og klientresponsivitet på tvers av terapitimer
Demonstrasjoner og treningsoppgaver: Vurdering av endringsprosesser i et terapiforløp
på
grunnlag av utvalgte terapiutdrag.
Semester 3 og 4. Del II: 20 Kasusfremleggelser
Kursdeltakerne presenterer eget klinisk arbeid- 2 per gang, i alt 10 ganger.
Presentasjonene gjennomgås i plenum og analyseres med anvendelse av ARIF,
dvs. fortløpende identifikasjon av fokusnivå, affektkategori og relasjonskategori
i mikrosekvenser av terapeutisk dialog.
|